WooCommerce er en nettbutikk-utvidelse til WordPress
Bygge alt fra bunn eller satse på ferdig nettbutikk? Det ser fristende for mange å bruke enkle ferdige nettbutikker som man kun trenger å fylle opp med produkter og betale et relativt lavt månedsbeløp for å holde gående. Hvis man ikke har noen særlige krav til utseende eller type produkter så kan slike nettbutikken fungere. For å se om slike enkle, halvferdige nettbutikker fungerer, titt selv litt rundt og se om du finner noen av viss størrelse som omsetter penger i slike butikker. For de som ønsker å ha kontroll på utseende, på forskjellige type produkter (fysiske varer, tjenester, virtuelle varer som nedlasting av PDFer, produkter som hører til i en pakke, produkter som er avhengige av hverandre, sammensatte tilbud) så er WooCommerce det beste valget. Når man vurderer brukeropplevelsen i hele kjøpsprosessen så er vår enbefalling WordPress.
WordPress er verdens desidert mest populære publiseringsplattform. Blandt alle nettsteder som bruker et publiseringssted så brukes WordPress i 60% av tilfellene. Nesten 30% av alle nettstedene i hele verden drives av WordPress. Blandt top 1 million mest besøkte nettsteder i verden er WooCommerce den mest populære nettbutikken. WooCommerce brukes i 22% av tilfellene, Shopify i 18%, Magento i 13%, Open Cart i 4% (kilde: https://trends.builtwith.com/shop).
Utvidelser til WooCommerce
Det finnes flere utvidelser til WooCommerce enn det man klarer å telle og det er god nyhet til alle som skal drive nettbutikk. Det finnes integrasjoner mot de fleste platformene man ønsker seg.
Kuponger
Kupongkoder er en fint måte å gjøre kampanjer på.
- Send kupongkoder på nyhetsbrev til eksisterende kunder
- Send med en kupong kode som gir kunden en fordel ved neste kjøp i nettbutikken
- Gi dine følgere på Facebook, Instagram eller Snapchat egne kupongkoder i forbindelse med kampanjer.
- Sesongkoder: Jul, Påske, 17 mai JUL, Black Friday, Halloween
- Forlatt handlekurv (abandoned cart). Forlot noen handlekurven sin? Send de en e-post etter en tid og gi de et tilbud om å fullføre.
- Vennekoder. Tilby en kode som de kan gi til sine venner.
- Ny på nettstedet? Gi tilbud om en førstegangskode, for eksempel fri frakt.
- Kupongkoder og retargeting.
- Bruker du bloggere til å skrive om produktene dine? Tilby leserne av bloggen en kupongkode.
Søkemotoroptimalisering i WooCommerce
SEO er noe man må jobbe med over tid og det finnes ingen enkel beskrivelse som garanterer suksess. WordPress og WooCommerce har rikelig med plugins og moduler som tilbyr SEO. Det finnes integreringer mot Google Analytics og moduler som forer Google med produkter fra nettbutikken, slik at Google kan vise produktene dukker opp i Googles søkemotorer
Ingen begrensninger
WooCommerce har ingen begrensning på antall produkter, kunder eller ordrer.
Fleksibel e-post kommunikasjon
WooCommerce har et rikt e-postsystem som kan konfigureres. Kunden kan for eksempel få en e-post ved
- Ny ordre
- Når ordren er ferdigbehandlet
- Når det er langt til notat til ordren
- Når ordren er kanselert
Enkelt å få support
Siden WooCommerce er såpass utbredt platform så finnes det veldig mange steder man kan henvende seg for å få hjelp. Både gratis fora hvor man treffer utviklere og komersielle eksperter som kan trå til på kort varsel; også i Norge. Det er ikke knyttet for livet til det selskapet som utviklet nettbutikken for deg.
Når skal du benytte WooCommerce?
- Du vil gjøre alt selv, og ha kontroll på alt
- Du har unike behov for din side
- Du vil ikke bruke tid på å finne opp hjulet på nytt
- Du bryr deg om sidens infrastruktur
- Du ønsker å kjøre nettkurs, medlemskap og en fysisk nettbutikk fra én og samme plattform.
- Industriveien 14
1481 Hagan
- 952 09 764
- 21 89 92 89
- Org nr: 976 879 473 MVA
- DnB NOR, 1607 41 01228